Aspergerin yleisyys?

Aspergerin yleisyys?

ViestiKirjoittaja ... » 15. Huhti 2014 14:01

Suomi24-foorumilta:

"hummmhum
15.4.2014 13:19
0

Kuinka yleistä asperger Suomessa on? Eli tämä high-functioning autism, ne ihmiset jotka käyvät töissä yms.

Minusta on alkanut tuntua siltä että se olisi lähestulkoon Suomen kansantauti kakkonen masennuksen rinnalla. Olen törmännyt lukuisiin ihmisiin joilla on aspergerin oireita ja toimintatapoja, suvussani on sitä ja jotenkin on alkanut tuntua siltä että on paljon arkipäiväisempää kuin kuvitellaankaan.

Ei suoraan tähän liittyen mutta olen myös törmännyt lukuisiin narsistityyppisiin henkilöihin ja miettinyt että kyllä niitäkin täytyy olla huomattavasti enemmän väestöstä kuin mitä arvioidaan. Viimeaikoina narsismista, aspergerista ja bipolaarista on kaikenlisäksi puhuttu paljon ja ihmiset tulevat julki diagnoosiensa kanssa...

Kun aina hoetaan että "nämä ovat harvinaisia häiriöitä" niin minulla alkaa olla usko vähissä tähän väittämään kun tuntuu siltä että törmään häiriöihin useammin kuin mitä olen tavannut ns. neurotyypillisiä/normaaleja ihmisiä."

-Paljon löytyy väärindiagnosoituja. Itse en pysty käymään töissä ja liitännäisdiagnostiikkaakin löytyy joten en pidä itseäni kovinkaan "high-functioning" -henkilönä, vaikkei älyssäni olekaan mitään vikaa.
...

Re: Aspergerin yleisyys?

ViestiKirjoittaja ... » 15. Huhti 2014 16:00

Narsisteja taitaa Suomen kansasta olla nykyisin noin 70 %, bipoja n, 29% ja Aspergereja n 1%.
...

Paluu Autismi