Esim.
Lauantaina 12. Tou 2012
Astonished ja Tuulikki73 aspalstalla:
"Kuitenkin nuo kaikki blogit ja kirjoitukset muualla ovat seurausta siitä, että kirjoittajat ovat kokeneet vääryytenä palstalta poiston ja nyt he sitten saisivat uuden mahdollisuuden ja sitä myösten heidän asplastan vastainen kirjoittelunsa pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.
Miten lienee? Eihän kuolleelle elavallekaan antamasi jäähy ollut ainakaan aluksi kuin määräaikainen. Kirjoitit että "riippuu hänen kirjoittelustaan muualla, pääsekö hän palstalle joskus takaisin". Ei määräaikaisen, parin viikon tai kuukauden mittaisen jäähyn olisi kaiken järjen mukaan pitänyt provosoida sellaista herjaamistulvaa, mikä sittemmin on siitä osoitteesta virrannut.
Minusta tuntuu että joillain ihmisillä on tarve tapella ja trollailla, eikä se liity mitenkään asperger-diagnoosiin. Löytyyhän heitä ihan kaikilta foorumeilta. Ainoa konsti mikä siihen ongelmaan puree on se että moderaattoreilla on riittävät resurssit seurata keskusteluja ja puuttua ongelmiin heti alkuunsa. Mielestäni myös ikibannin täytyy säilyä pelotteena ja se tulisi antaa (ja useimmilla foorumeilla annetaankin) silloin kun määräaikaisen jäähyn saanut kirjoittaja jatkaa häiriköintiään palstan ulkopuolella.
Minä en tiedä, mitä käytäntöjä muilla palstoilla on, kun en sellaisia seuraa paitsi paria. En ole vielä törmännyt moderointitoimenpiteisiin muulla. En kuitenkaan jaksa uskoa, että ikibannin syy on ihan yleisenä käytäntönä se, mitä joku kirjoittelee muualla. Minä tein näin kuollut elavan kanssa (varmaan ensimmäinen kerta aspalstalla ehtona, mitä kirjoittelee muualla), koska jotenkin arvasin, että hän alkaa riehua muualla. Mellastuksen laajuus on kyllä yllättänyt minutkin, enkä edes ole ehtinyt nähdä kaikkea mellastusta, kun en todellakaan jaksa seurata Suomifoorumin kirjoituksia. Saatan pitää viikkojen taukoja sieltä. Ilokseni olen huomannut, että silläkin on viimein moderaatio herännyt, kun pahimmat ketjut ovat häipyneet."
Mitä kieroilua!

("kun pahimmat ketjut ovat häipyneet"....asperger-foorumin, jonka ylläpitäjä tahtoo tarkoituksellisesti sekoittaa asioita, poistattamina, mutta onneksi ketjuista, joissa faktat oli tuotu esiin, ovat tallessa)